söndag 10 juni 2018

Projekt: Tromsö - resan

Jag själv deltog inte i Tromsö projektet. Därför har jag bett Berit, en av projektlärarna, att berätta vad de gjorde under deras resa till Norge. Det kommer här:

PROJEKT  Arktiskt äventyr – på tur till Tromsö!
Målet med projekt Arktiskt äventyr var såväl sportigt som kulturellt. Förutom utomhusaktiviteter ägnade vi oss åt ett besök vid Tromsös arktiska universitet och ett besök vid universitetets Vetenskapscenter.  Vi var sex studerande (en studerande blev tyvärr sjuk) och två lärare som deltog i projektet.
Vi startade från Vasa med tåg till Uleåborg tisdag eftermiddag 17.4. Vi övernattade ute på Nallikari i hotell Kortteri. Efter att vi kommit fram till hotellet åt vi pizza på badhotellet Eden. Efter det begav sig de studerande ut på isen vid Nallikari medan de två lärarna föredrog att ta sig ett dopp i badhotellets pooler.

Dag 1, onsdag 18.4. Vädret var otroligt vackert då vi flög över bergen i norra Finland, Sverige och Norge och inga som helst moln hindrade sikten. Efter att vi tagit taxibuss till hotellet Thon Polar begav vi oss i samlad tropp ut på stan. Efter att ha ätit pizza (!) på Pepes pizzeria tog vi buss till Fjellheissen (Fjällhissen) och tog således liften upp på berget med utsikt över stan och fjorden och Hurtigruten. Vi tillbringade många timmar däruppe bland snön i strålande sol och med förtjusande utsikt!

Utsikt från Fjellheisen:

Dag 2, torsdag 19.4 Vi tog bussen ut på landet och hämtades av en hurtfrisk tjeck som hjälpte oss med att få på oss snöskorna. Sen promenerade vi käckt till stugan där vi fick kaffe och salta pinnar. Efter det var det dags att klä på oss snöskorna igen och börja gå upp för berget. Väl uppe fick vi några slurkar hett vatten och sedan började nerfärden. Den var faktiskt mera ansträngande än klättringen uppåt. Snön började nämligen vara litet för blid och åtminstone stavarna hade en tendens att sjunka ner i snön. Väl nere igen fick vi mat innan vi återvände till busshållplatsen där vi blivit hämtade. Vädret var godkänt, om än inte lika soligt som då vi anlände till Tromsö. Det var i och för sig helt bra, eftersom det var varmt att gå med snöskor även utan gassande sol! Vi gick sammanlagt ca två och en halv timme.

Vi går med snöskor

Dag 3, fredag 20.4 var universitetsdag. Vi besökte en liten institution för finska och kvänska. Antalet lärare är tre – en finne, en tornedaling och en kvän – och de studerande var inte heller så många. Men man kan alltså idag studera både finska och kvänska på magistersnivå vid Tromsö universitet. Olivia och Anton presenterade finlanssvensk vardag, språk och kultur för ett tiotal studerande. Förstås gjorde de också reklam för Gymnasiet i Petalax! Mest uppskattad blev nog KAJs ”Kom till byin”.  Kroppsspråket i videon och den engelskinfluerade storyn verkade vara universell och alla tycktes förstå också utan översättning! Vi fick kaffe och våfflor med getost som förplägnad.
Efter besöket på universitetet besökte vi Vetenskapscentret på universitetsområdet. Där fanns många spännande aktiviteter och mycket information om djurvärld och klimatförändringar.
Dagen avslutades med ett besök på studenternas KRAFT-hall där Christian och de studerande ägnade sig åt allehanda fysiska aktiviteter. En viss modersmålslärare tyckte att det räckte med kraftansträngningarna från föregående dag och föredrog att sjunka ner med stickningen i en säckstol i cafeterian! Nämnda lärare noterade att på två och en halv timme kom det endast en sång på norska i den norska radiokanalen, allt annat var på engelska...

Olivia och Anton föreläser om finlandssvensk kulturpå finska och kvänska institutionen.

Aktiviteter under besöket vid universitetets Vetenskapscenter

Studerande mot Christian på Vetenskapscentret!

Dag 4, lördag 21.4 bestod av en fisketur på fjorden. I fem, sex timmar var vi ute i båt och ”fiskade”. Det kom inte precis någon storfångst, men naturupplevelsen var storslagen: Solen sken från en klar himmel och fjorden låg spegelblank. Norrmannen som körde båten var trevlig och bjöd på såväl kaffe som fisksoppa. En underbar dag som avslutades med gemensam middag i hotellets restaurang.

Lördagens båtutflykt bjöd på strålande sol!

Vi åt vår ”fångade fisk” på båten!

Sista kvällen!
Gemensam middag sista kvällen i Tromsö.

Tromsös underbart vackra och rofyllda Ishavskatedral , som egentligen heter Tromsdalen kirke.

Dag 5, söndag 22.4 betydde hemfärd. Flygresan gick enligt tidtabellen och vi hann äta i Uleborg innan vi tog tåget hem.
Som allmänt utlåtande kan sägas att det var en fin resa, att frukosten på hotellet var sagolik,  att de studerande var glada och positiva, att lärarna samarbetade utmärkt och att Norden som resmål är en nisch att satsa på för kommande projektledare!
Berit Sjöman
som njöt allra mest av den friska luften!